Gehrmans Musikförlag

Ett av Nordens ledande musikförlag berättar om sin verksamhet.

Intervju med Musiklärare utan gränser

Foto: Lucia Goenaga

Buenos Aires, bakgrundsfond sedan 1920 för såväl Evert Taubes alias Fritiof Anderssons äventyr i hamnkvarter, som för moderna tiders Malbec-sippande tangoturister. Medan turisterna letade efter nästa biffrestaurant spelades det hösten 2005 svensk folkmusik i slummen. I comedores, en slags matsalar som också används som samlingsplats för läxläsning efter skolan, samlades barn för att få undervisning i violin, tvärflöjt och rytmik – och på detta sätt få möjlighet att uttrycka sin kreativitet i en annars svår social och ekonomisk situation. Efter endast sex veckor gjordes en konsert där de 60 barnen mellan 2 och 15 år fick framträda inför familj och vänner.

Bakom projektet stod Lucia Goenaga som, med erfarenheterna från detta projekt och ett liknande i Malmö året efter, grundade Musiklärare Utan Gränser 2007. I ett samtal med Lucia och Erik Lundqvist försöker jag hitta nycklar till varför nyutexaminerade musiklärare inte längre nöjer sig med att arbeta på en kommunal musikskola, och vad det innebär för barn i en svår livssituation att få tillgång till professionell musikundervisning. Vi samtalar också om synen på gårdagens och framtidens läromedel.

Läs intervju med Musiklärare utan gränser (PDF)

Läs också om Sofia Talviks nya jullåt Snowy White River som Gehrmans Musikförlag producerar noterna till, till förmån för Musiklärare Utan Gränser.

Bookmark and Share

Kommentera