Gehrmans Musikförlag

Ett av Nordens ledande musikförlag berättar om sin verksamhet.

Anders Öhrwall till minne

Då vi nåtts av beskedet om Anders Öhrwalls bortgång går våra tankar först och främst till Anders familj. Våra tankar går också till alla människor, oss själva och framförallt körvärlden, som kommit i kontakt med denna stora musik- och körprofil såsom dirigent, musiker, arrangör och kompositör, och som minns upplevelserna i musiken vi fått ta emot och fått framföra på ett eller annat sätt genom Anders. Vi tänker också på hans enorma betydelse för den tidiga musikens uppförandepraxis i Sverige. Det är en stor musikskatt och många upplevelser Anders Öhrwall lämnar efter sig som fortsätter att ge ljus och värme i våra liv. Roland Horovitz är den på förlaget som stått Anders närmast. Dels som korist, men också som förlagskontakt. Här delar Roland med sig några personliga tankar och reflektioner från sina upplevelser i mötet med Anders.

Anders Öhrwall

Det var genom en studiekompis på Musikhögskolan i Stockholm jag fick möjlighet att träffa Anders Öhrwall och prova in i Adolf Fredriks Bachkör. Att sedan bli upptagen som medlem var ett stort lyft för en korist som faktiskt inte hade så lång erfarenhet – jämfört till exempel med de där som hade ”gått på AF”. Här öppnades nu tillgång till en stor och fantastisk körrepertoar och till ett musicerande som jag inte visste att jag var förmögen till. Här gick det inte att sitta och bara tuta rätt toner: varje fras hade en riktning, varje motiv en rörelse, varje ton en funktion inom helheterna. 

Anders förberedelser inför repetitionerna kunde vara minutiösa: Noterna till den första Bachmotetten jag fick i min hand var preparerade med hans ”prickar och streck”, dynamiska tecken och ibland de omtalade pilarna för att visa frasen riktning och mål. Även de många egna arrangemangen och kompositionerna framfördes – och repeterades! – på detta sätt: den som repeterar enbart för att lära in toner och intervall står fjärran från Anders’ metod. Och detta gjorde kören och Anders Öhrwall så älskad: livfullheten, energin, lusten i musicerandet.

Ett sådant barn får som bekant många namn: ”Körwall” och ”Arrwall” var några. De många arrangemangen blev snart eftertraktade av andra musiker och också av förlag. Rollen som förläggare blev för mig ytterligare en kontaktyta med Anders. Han fanns också med i en referensgrupp som Sveriges Körförbunds förlag hade. Av hans egen hand fanns redan ett stort antal utgåvor, såsom Trettondagsmusik, Mariamusik, bearbetningarna för kör av instrumentala Bach-satser och samlingarna  Engelsk resp. Svensk julmusik. Dessa senare kom att betyda mycket för förlaget och gör så ännu idag. År 2010 framställdes en jubileumsutgåva av den då trettioåriga Svensk julmusik – innehållande arrangemang som blivit oerhört betydelsefulla för musicerandet vid jultid i landets kyrkor, skolor och hembygdsgårdar.

Uppföljare saknades inte: nu kom också Fransk julmusik, vars innehåll förlaget även publicerade i klingande form på en inspelning med Anders egen kör, och längre fram, efter att Anders varit gästdirigent i USA, kom en motsvarighet med amerikanska julsånger.

Många körsångare kunde ta del av Anders sätt att tolka musik vid olika körfestivaler, där han vid seminarier använde sina utgåvor med både folkliga visor och bearbetningar av verk från barocken, som Monteverdis Laudate Dominum, sånger av Händel, koraler av Bach och Schütz’ Beckerpsalmer.

Mycket har förändrats inom förlagsvärlden genom decennierna: förlag har lagts ned, sammanslagningar och förvärv av rättigheter har genomförts. För närvarande har Gehrmans Musikförlag nära 150 utgåvor där Anders Öhrwall bidragit med sin stora och av väldigt många, i Sverige och i många andra länder, uppskattade kompetens. En stor musiker och upphovsman är borta, men vi kommer att fortsätta att förvalta hans musikaliska kvarlåtenskap med kärlek och med den omsorg som kan förväntas av ett förlag med lång tradition.

Roland Horovitz
Förläggare och körsångare
Gehrmans Musikförlag 

Se alla utgåvor av Anders Öhrwall i vår webbutik »

Bookmark and Share

7 kommentarer

  1. Fint skrivet Roland! Tack!
    /Hasse

    • Tack själv Hasse – “studiekompis”. Det var ju trevligt att just du var den som först kommenterade. Och tack för att du en gång uppmanade mig till att söka till kören!

  2. Stort och varmt tack Roland för dessa fina ord om Anders.

    Vi ses, antar jag, den 24:e. Lotta och jag har gråtit många tårar de senaste dagarna. Samtidigt är vi djupt uppfyllda av tacksamhet över allt det Anders gett oss, både på det musikaliska och personliga planet. Alla vi som fått förmånen att arbeta med Anders har varit med om en viktig period i svensk musikhistoria.

  3. Bengt, jag är glad och överraskad över dina vänliga ord. Ja det var något riktigt fint vi fick vara med om! Vi ses som sagt.

  4. Varmt tack Roland för Dina fina ord om Anders! Jag blev så glad och rörd! Minnena över tiden med Anders och kören strömmar igenom och jag har sorg i hjärtat men är så oändligt tacksam över allt vad Anders gav!
    Vi ses den 24:e
    Varma hälsningar från Ulla

  5. Stort tack Roland för Din fina artikel om Anders Öhrwall! Jag har precis denna kväll lyssnat på det två timmar långa minnesprogrammet på sr.se. Det var i sanning en guldålder i Stockholms kyrkomusikliv, och som ung student var det underbart att kunna suga i sig och ta till sig allt som hände musikaliskt. Adolf Fredriks kyrka var ju ett centrum dit man ofta gick, och jag glömmer aldrig konserterna med Bach-motetterna och Concentus Musicus tillsammans med Bachkören och Ingemar von Heijnes programkommentarer! Stor svensk kyrkomusikhistoria som skrevs! För att inte tala om alla andra Bach-konserter mm mm! En annan höjdpunkt var ju faktiskt också konserterna och den fina inspelningen av Otto Olssons Requiem! Och alla fina körarr som man sjungit o dirigerat genom åren…
    Varma hälsningar, Nils Larsson, organist Högalidskyrkan

Trackbacks

  1. Phoenix Chorale Rejoices in the Season

Kommentera